dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Wednesday, March 2, 2011

perasaan, relativiti dan matematik bahagian 1

awas: entri ini banyak menyumbatkan teori-teori sesat dah fahaman-fahaman sesat

aku gemar akan matematik
jadi entri kali ini akan banyak menggunakan ilmu matematik tingkatan 1
aku dari kecil biasa berfikir bahawa
perasaan manusia ini ibarat nombor
boleh tertolak dan tertambah bergantung kepada kejadian yang berlaku (x, y atau z)
katakan anda seorang yang sabar dan seorang yang gembira
jadi jiwa anda berada dalam keadaan +30
kemudian anda dicarutkan dengan carutan berukuran -7
jiwa anda tetap akan positif kerana 30-7=+23
ditambah dengan sifat sabar anda
nilai carutan yang -7 itu turun menjadi -3
jadi walaupun sepatutnya jiwa anda menjadi 23 
dia menjadi 27 kerana 30-3=+27
ada manusia yang semakin dicarutkan semakin dia tak kisah
tetapi ada manusia yang makin dicarutkan makin dia ambil hati
katakan anda orang yang kedua
carutan yang -7 itu menjadi -3 kerana kesabaran anda
tetapi akibat acap kali dicarutkan nilai itu melonjak daripada -3 kepada -10
katakan anda dicarut sebanyak 5 kali
maka 30-3-3-3-10-10=1
daripada seorang yang gembira anda menjadi seorang yang sedikit lagi mahu meletup
kemudian tetiba ada orang mencubit anda dengan perlahan
walaupun pada asasnya cubitan itu hanyalah -2
akan tetapi disebabkan kesabaran anda telah hilang 
dan kemarahan hampir tiba
cubitan itu menjadi berkuasa -8
1-8=-7
jadi mungkin kawan anda tak sedar akan situasi ini
mungkin di fikirannya cubitan -2 itu tak mungkin menyebabkan anda marah
tetapi keadaan yang berlaku sebelum itu menyebabkan anda mengamuk padanya
adakah ini adil?
pernahkah anda dilanda kejadian sebegini?

akan bersambung...
 

12 comments:

  1. ahaha.
    teringat masa kau ajar aku math dulu
    lampi

    ReplyDelete
  2. tenang
    ini post memang complicated sedikit
    jadi normallah kalau tak faham

    ReplyDelete
  3. sayangnya aku suka
    sifat matematik yang selalunya tetap pendirian terhadap formula
    tidak seperti bidang lain

    ReplyDelete
  4. ah selalu jugak macam ni
    tapi aku memeng cepat marah

    p/s:sambunglah cepat.jangan lambat sangat.
    oh lupa, cantikk blog kau:]

    ReplyDelete
  5. kalau selalu kena kurangkan
    sadis kawan kau aku tengok

    p/s: ya ya. ada masa nanti aku sambunglah
    entahlah. warna-warni sangatlah
    kahkahkah

    ReplyDelete
  6. tiba-tiba tuduh aku emo
    aku memang dah lama nak mengarang falsampah ini
    kahkahkah

    ReplyDelete
  7. dalam otak aku dah ada idea nak cakap pasal relativiti manusia dengan Physics. nanti jemput baca. tapi kena tunggu lepas trial tamat.

    ReplyDelete