dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Friday, March 4, 2011

perasaan, relativiti dan matematik bahagian 3

awas: entri ini banyak menyumbatkan teori-teori sesat dah fahaman-fahaman sesat

bersambung dari bahagian 1 dan bahagian 2

jadi setelah dibaca-baca apa sebenarnya motif aku menulis post ini?
walaupun aku suka matematik dan relativiti
tetapi akhirnya aku terpaksa mengaku
tiada formula khusus untuk mengukur perasaan manusia
kenapa?
sebab manusia itu berbeza
pemboleh ubahnya terlalu banyak ( x, y dan z)
sehingga tak boleh dimuatkan dalam satu formula yang konklusif 
dan bersifat umum
ada manusia bila dapat hot dog seronok
ada dapat hot dog rasa biasa
ada dapat hot dog rasa benci
tetapi ada sesuatu yang pasti
berterusan dalam membuat benda yang orang lain benci
pasti akan membuatkan sesiapa pun daripada tenang menjadi benci
kerana semua orang ada hadnya
berterusan menjadi annoying pasti akan membuatkan orang menjadi benci
cumanya awal atau cepat
banyak atau sedikit
itu persoalannya
jadi kita letak diri kita di kasut orang lain
kadang-kadang kita terpaksa menjadi lebih ekstrem daripada itu
kerana ada manusia yang tak kisah
jadi kasut dia free-size
dia kena letak dalam kasut yang sesuai ( ini semua metafora sila faham)
akhir sekali
kalau dah buat silap
mengaku
minta maaf
betulkan balik situasi
bukan mudah
tetapi lebih baik daripada dua jiwa bermusuhan
kan?

akan di tamatkan

10 comments:

  1. manusia berbeza dan sentiasa membezakan antara mereka

    ReplyDelete
  2. salim: benda yang tidak menyamakan kita?
    nourul: aku tak minta maaf pun
    kahkahkah

    ReplyDelete
  3. hahaha..pertanyaan dijawab dengan pertanyaan.. kau memaksa aku berfikir nampaknya. :D

    ReplyDelete
  4. nourul: ya aku minta maaf kalau ada tersalah.
    maafkan aku ya?
    salem: berfikir itu lebih baik daripada menerima bulat-bulat. kan?

    ReplyDelete
  5. manusia tak pernah lari dari salah
    dan aku manusia
    kan?

    ReplyDelete