dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Thursday, March 17, 2011

aku malaysia dan mesir

seperti yang dikatakan hari ini post tentang masa aku duduk malaysia
walaupun sebenarnya nafsu aku nak tulis tentang bola
tetapi tak apalah
hari itu aku pertama kali pulang ke malaysia selepas setahun setengah di mesir
setakat ini perjalanan kapal terbang aku semua masih percuma
pergi percuma
balik pun percuma 
bagus betul
jimat duit aku 
kahkahkah

masa inilah aku sedar akan sesuatu
nikmat malaysia dan nikmat mesir
sepertimana sakit itu menikmatkan sihat
miskin itu menikmatkan kaya
cuma malaysia dan mesir saling nikmat-menikmati
ok itu pening
kahkahkah

benda yang paling ketara di mesir ialah
aku boleh cakap kuat-kuat tentang apa pun
orang tak kisah
sebab orang mesir tak faham
kalau di malaysia
susah betul nak menjaga sensitiviti orang lain
aku ini dah lah kurang sensitif
kahkahkah

malaysia adalah tempat dimana keluarga dan sahabat rapat aku berada
sekadar kewujudan mereka di situ sudah cukup menjadi alasan
untuk aku suka malaysia
terharu tak?
kahkahkah

cuma sayang
ada orang yang rugi
dia hanya tahu nikmat malaysia
dan tidak menghayati nikmat mesir
itu yang sampai tak sabar-sabar nak balik bagai
kahkahkah
p/s:
orang 1 : kenapa bela rambut sampai panjang?
aku : boleh ke bela rambut sampai pendek?
kahkahkah 

6 comments:

  1. tomatoo: balik mana?
    malaysia dengan mesir dua-dua bukan pengeluar tamar

    ReplyDelete
  2. memang xboleh bela sampai pendek.
    why didn't i think of that. hahahaha.
    salut u yang arif!

    ReplyDelete
  3. balik malaysia tiada masalah
    cuma melampau-lampau sampai menangis itu masalah

    ReplyDelete