dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Friday, March 18, 2011

aku dan bola

aku dahulu selalu main bola
ini cerita masa sekolah rendah
aku jadi pemain pertahanan
aku suka tackle orang secara ganas
keganasan aku amat masyhur sekali
aku masih ingat muka rafie merah-merah akibat marah

kemudian masuk sekolah menengah
minat aku masih ada 
cuma memandangkan satu kelas ada dekat 20 orang lelaki 
dan pj campur dua kelas 
menjadikannya 40 orang
aku tak berpeluang main
jadi aku pun cakap pada diri sendiri
" tak apalah main bola sahaja pun"
macam musang dengan anggur
stamina aku dan kekuatan aku yang terbina sejak kecil semakin merosot

aku meningkat lagi dewasa
stamina dah macam lembu
lari 100 m tak sampai 50 m dah pancit
100m pun masa dekat 16 saat
aku pun putuskan
" aku tak suka berlari dari kecil lagi "
aku bermain bola dengan jarang-jarang sekali
setahun adalah 2-3 kali main
aku beralih kepada sukan bina badan

makin dewasa
sukan bina badan aku suka tetapi tak berapa nak buat
sukan bola padang yang kini diganti dengan futsal pula menggila
tetapi sayang aku sudah mati minat
aku macam budak-budak main lori bomba
sekali sepak seronok macam orang gila
tak dapat sepak seronok macam gila
sepakan aku pun dah makin lemah
aku jadi pemain bola sosial
dan penonton bola sosial
aku hanya bermain dan tengok untuk bersosial
seperti seorang perokok sosial
cuma aku lebih berhemah

dan aku terfikir
apa yang akan terjadi pada sukan bola
pada hati aku tak lama lagi
kerana kita sentiasa menua
dan bukan semakin muda

aku sedang merayau-rayau dalam otak aku yang berselirat
aku suka apa sebenarnya?
nak main game dah hilang nafsu
tengok cerita jepun pun sama
main chess?
sejak kena sound masa form 1 aku dah jarang gila main

entah mungkin aku kena mencari lagi
aku dahulu tiada ps2 dan setiap kali aku teringin nak main game ps2
aku akan men download FAQ game tersebut dan membacanya
aku bermain dengan imaginasi aku
dan bila aku main game tersebut aku hilang minat
sebab imaginasi aku lebih sedap

nampaknya aku kena terus bermain dengan imaginasi
seperti seorang budak 2 tahun yang mendapat lori bomba
tetapi aku tak pernah dapat lori bomba rasanya
jadi cukuplah aku main dengan imaginasi lori bomba
kadang-kala ilusi otak ini sungguh berguna 
kan?

p/s: masalah dengan imaginasi sangat banyak
sekarang aku susah nak berhenti berfikir
sebab setiap kali aku nak berhenti berfikir
aku akan berfikir untuk berhenti berfikir
dan itu bermakna aku sedang berfikir benda yang aku nak hentikan
mungkin ini antara penyumbang masalah memory blank aku
kan?

21 comments:

  1. main chess?
    sejak kena sound masa form 1 aku dah jarang gila main

    kena sound?mengapakah?

    ReplyDelete
  2. TSYKS: panjang betul nama kau
    malas aku dibuatnya

    dikatakan bahawa main chess itu makruh
    dan itu terus menjadi deal-breaker
    aku tak pasti kesahihannya

    ReplyDelete
  3. mestilah cikgu aku
    tak kan cikgu kau kan
    kahkahkah

    ReplyDelete
  4. pakai nama serabut-serabut lepas itu expect aku tahu
    nasib baik tulis agak baku
    dan aku tahu
    aku lempang nak?
    cikguku

    ReplyDelete
  5. Mainan imaginasi ko bole main 2 player tak?
    Macam seronok je.

    ReplyDelete
  6. maksudkan apa ?
    serabut betul kau pipi
    kahkahkah
    sengoti? dasar pengkhianat negeri
    hekhek
    p/s: aku tak tahu maksud sengoti

    ReplyDelete