dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Thursday, February 24, 2011

pengajaran

semua orang dah tahu cerita budak mesir
aku sekadar nak buat selingan pendek sahaja


kalaulah ada antara pengajaran penting yang aku belajar dalam hal ini ialah
jangan mudah mempercayai media massa
kejadian mesir membuatkan aku kecewa
dengan tahap ketelusan berita di malaysia
kalau cerita politik disongsangkan itu memang aku dah biasa
tetapi kalau cerita peristiwa pun nak disongsangkan
atas alasan nak mengaut keuntungan
aku memang panas
tetiba aku teringat satu ayat
jom kita baca dan ambil pengajaran








[6]
Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.




surah al-hujurat ayat ke 6

credit to islamicity untuk gambar dan e-quran untuk terjemahan

p/s: kenapa aku dituduh duduk di bandar penggaram oleh live traficc feed aku
aku duduk ampanganlah
cukuplah pembohongan celcom terhadap aku
kahkahkah

6 comments: