dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Friday, October 22, 2010

beruang dan aku

lama aku berehat
kini setelah hampir pulih daripada kebakaran aku kembali menulis
kalau ada yang perasan semenjak dua ini aku banyak share link blog aku di facebook
beruang: oh abul mengapakah? kata underground??
aku: kau kena faham aku buat satu uji kaji
beruang: oh abul uji kaji apa?? kami beruang tidak tahu.
aku: aku nak melihat berapa ramaikah yang menekan link ke blog aku ini
beruang: macam mana keputusannya??


aku: kalau hari biasa aku dapat 4-7 tetamu. Tetapi tatkala aku mendedahkan link aku kepada orang ramai
dia mencecah sehingga 50++
beruang: peh kacak gila kau!!
aku: terima kasih beruang. balik kepada topik asal. aku ada 540 kawan
tolak 40 untuk kawan orang putih (gamer) tinggal 500
tak silap aku di dalam newsfeed hanya 200 friends punya news akan di publish jadinya
akan ada orang yang tak dapat tengok link aku
tolak yang tak online lagi
cincai kira dalam 200
tolak yang meng hide aku daripada newsfeed dalam 50
tinggal 250 orang yang melihat link aku
50 orang daripada jumlah itu memilih untuk menekan link tersebut
maknanya 1/5 mempunyai masa dan sifat ingin tahu yang cukup tinggi untuk melihat di sebalik link tersebut
daripada 50 orang itu hanya 2-5 orang sahaja yang komen entri tersebut
jadi hanya 1/10 orang merasakan post aku cukup penting untuk di komen
maknanya hanya 1 daripada 50 orang yang melihat blog aku ini komen
beruang: boss serius aku tak faham kau cakap apa
aku: sebenarnya beruang....
beruang: apa boss?? apa?? kami beruang sedang excited tahap beruang sekarang!!
aku: sebenarnya beruang, aku bosan. aku pun tak tahu aku cakap apa
kahkahkahkah

p/s: sebenarnya ada isi post ini. berapa ramai antara kita yang masih mempunyai sikap ingin tahu yang wajib ada untuk setiap pelajar. dan secara teknikalnya semua yang hidup itu pelajar
jadinya mari kita fikirkan dimanakah  sifat ingin tahu kita ini??
yang ganas,
Abul Akmal Arif Bin Anuar
Ketua Kumpulan Beruang-beruang Kacak Korea (KBKK)

11 comments:

  1. kau patut ganti aku belajar statistic. betol!
    tak tipu!

    ReplyDelete
  2. pet: jangan gelak lebih-lebih sangat
    kahkahkah
    aisyah: adakah kau beruang??

    ReplyDelete
  3. soalan yang kau sendiri tahu jawapannya.
    aku manusia comel dan ayu.

    ReplyDelete
  4. kenapa kau bercakap seperti beruang di dalam post di atas
    kahkahkah

    ReplyDelete
  5. this is all crab plus kerepek.

    oh maaf abg NAQIB.

    ReplyDelete
  6. alahaiii...KBKK betul post kau yang kali ini
    nah, ini kali pertama aku komen
    berubah tak statistik agak-agaknya?

    ReplyDelete
  7. orang pertama nampak signifikan kbkk
    kahkahkah
    tahniah
    entah
    pedulikan statistik itu

    ReplyDelete