dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Sunday, October 24, 2010

beruang dan aku siri 2

pada pagi yang hening
kicauan burung menghiasi pagi itu
tiba-tiba
beruang: boss aku tengok semenjak dua kau macam ada masalah. kenapa boss??
cuba terangkan kepada kami para beruang
sambil memalingkan badan daripada mereka dan tangan di pinggul
aku bersuara
aku: Hmmmm. aku bukan apa beruang. aku memang ada masalah sekarang
beruang: apa boss?? ada orang buat hal dengan boss ke biar kami sepak dahi dia laju-laju
aku: aku, kalau nak sepak dahi orang laju-laju, aku buat sendiri, baru kacak
beruang: kami lupa yang boss kacak. maafkan kami boss
aku: tidak mengapa. nama pun beruang. kita tak boleh lari daripada membuat kesilapan. kita beruang biasa


beruang: boss memang memahami kami betul. sayang boss
aku: sayang kamu juga kahkahkah. ok serius. aku risau dengan masa depan kita
sekarang minda kita makin sempit
kita makin lupa peranan kita selaku golongan muda negara
beruang: betul itu boss. aku tengok semenjak dua ramai orang asyik alpa dengan dunia remaja mereka padahal sudah menginjak dewasa
aku: kau yang beruang pun tahu. mereka dilalikan benda-benda yang tak penting.
esok nak pakai baju apa? kasut apa cantik?? handphone mana yang latest??
adakah itu erti kehidupan mereka
harga telefon bimbit? penampilan kasut?? warna baju??
apakah maksud ini semua??
apabila diajak berbual hanya sampah yang keluar
tiada isi. bila ditanya apa krisis dunia sekarang. mereka terbatu. ternganga
di tanya sejarah tak tahu. di tanya isu semasa tak tahu
apa yang mereka tahu?
apa yang mereka baca?
apa yang mereka bualkan?
apa yang mereka fikirkan?
apa yang mereka risaukan?
beruang: peh semangat lebih boss hari ini. tertelan steroid ke apa?? kahkahkah
aku: oihh beruang main kasar nampak!!!
melempang beruang dengan laju-laju
beruang: lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!!

p/s: sila jujur. sila ikhlaskan hati. sila jawab soalan di atas. sila fikirkan. jangan jadi seperti tong sampah yang disumbatkan sampah diam. hanya layak menjadi tempat lepak anak-anak lalat yang annoying. soalan bonus. apa yang sedang terjadi di perancis sekarang??

9 comments:

  1. in france now, 1 in 4 petrol stations xdi'supplied' fuel. sumber:france24

    abul, bukankah akh amir syahid pernah berkata, manusia ni tension disebabkan terlalu memikirkan masa hadapan...jd d sini ingin sy katakan, usahlah terlalu memikirkannya, cukuplah sekadar kita setkan matlamat hidup kita, dan kita work on it from this present time...segala ketentuan itu dtg dr yg Maha Esa...

    :)

    ReplyDelete
  2. bukan setakat remaja, malah majoriti jenis manusia mencetekkan pemikiran mereka hanya untuk kepentingan diri
    apalah beza manusia dengan beruang kalau tak ambil kisah hal sekeliling
    kalau aku jawab soalan bonus kau, nampak sangat aku main tipu
    bagus, teruskan tulis benda2 macam ni
    kalau boleh, aplikasikan jugak
    kalau tak, kata tanpa tindakan kurang berguna

    ReplyDelete
  3. afif: agak-agak kenapa benda itu berlaku??
    apakah yang berlaku di perancis yang melibatkan 3.5 juta manusia. aku tulis risau tentang masa depan tetapi kalau kau lihat benda yang aku tulis ialah benda sekarang. penyelesaian untuk sesuatu masalah bukanlah penyelesaian untuk masalah yang lain.
    sarah: orang dewasa yang risau akan dunia remaja. beza manusia dengan beruang ialah beruang tak diberi peluang untuk mengubah dunia tetapi manusia diberi.
    memang benda macam ini yang aku tulis cumanya sebelum ini lebih terselit. indeed, kata tanpa tindakan kurang bergunaa

    ReplyDelete
  4. wah
    post kali ini punyai isi.
    ak tgh terasa ni weh

    kt perancis ak xtw la
    maaf.
    hebatlah abg naqib

    ReplyDelete
  5. kau nak cakap post sebelum ini tiada isilah kan kan kan

    pergi baca berita sana
    nama aku abul dan aku bukan abang kau
    harap maklum

    ReplyDelete
  6. bukan begitu.kan kan kan kan?
    selama ini pun ada isi.
    mungkin tersirat.
    an an an?

    oh.
    silap orang.
    maaf.

    ReplyDelete
  7. cukup ammar
    hati yang terluka tak semudah itu untuk sembuh
    tetiba

    ReplyDelete
  8. cakap bab france...haaa..ape cerita akhowat ganu yang berprogram di Alex skrg?haaa..amacam?keh keh keh...

    ReplyDelete
  9. aku bab-bab akhawat aku tak berani kacau
    kau kan dah ada
    kahkahkah

    ReplyDelete