dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Saturday, December 18, 2010

sila faham

bybjddb
miakb
bdbyb
jddb
miaakb
faham?
tidak bukan
kerana kelemahan aku menyampaikan maklumat
benda yang berisi jadi sia sia



benda yang buruk jika diolah dengan baik
makanya ia akan kedengaran baik
begitulah dengan benda yang baik
jika diolah dengan buruk
makanya ia akan akan kedengaran buruk

di sinilah kepentingan komunikasi
bagaimana kita memahamkan orang
apa yang kita faham
benda ini tidak tertakluk kepada pernyataan terus sahaja
seperti ayat " kamu bodoh"
kita boleh bertanyakan soalan supaya mereka faham yang mereka itu bodoh

soalan 1: 3x + 6y X 7w = ?
jawapan :aku tidak tahu
soalan 2: kamu rasa kau pandai tak?
jawapan: tidak
soalan 3 :adakah kamu bodoh?
jawapan: ya saya bodoh


sila lihat, 2 cara komunikasi yang berbeza tetapi maklumat tetap sampai
ada banyak lagi cara-cara berkomunikasi yang lain
malangnya, tidak ramai yang aplikasikan benda ini
mereka gemar menggunakan hanya satu pendekatan
dan yang lebih malang apabila mereka tidak mengetahui cara-cara komunikasi yang lain
makanya mereka akan tersalah faham
maklumat yang orang lain sampaikan

aku secara peribadinya suka menyampaikan maklumat menggunakan sarkasme
tetapi adakah cara ini sesuai untuk general audiences ?
kurang sesuai. jadi apabila bercakap dengan orang ramai
aku akan bercakap tanpa menggunakan sarkasme

persoalan yang terbit
apa masalah dia kalau aku tak tahu?
ingat!
jangan kerana kau tak tahu bercakap islam yang indah nampak jelek
jangan kerana kau tak tahu bercakap ilmu yang bermanfaat jadi dipinggirkan
jangan kerana kau tak tahu bercakap kemungkaran itu menjadi halal
jangan kerana kau tak tahu bercakap benda yang baik ditinggalkan
sila lihat implikasinya
agak besar bukan
jadi sila tajamkan skill komunikasi kita
faham apa orang nak cakap
dan fahamkan orang apa yang kau cakap

p/s: aku seorang yang oxymoron
kahkahkah
bercakap dengan suara garau ketika cuak
nasib baik garau itu kacak
kahkahkah

p/p/s: huruf di permulaan entri merupakan huruf awal bagi setiap perkataan perenggan kedua

11 comments:

  1. tidak salah menggunakan sarkasme pada general audiences.
    saya kekurangan dalam bidang komunikasi,
    boleh bantu saya?
    :PP

    ReplyDelete
  2. aku edit jadi kurang sesuai
    haha hihi huhu
    aku lagilah kekurangan dalam bidang komunikasi

    ReplyDelete
  3. salam

    benar,
    ..tajamkan skill komunikasi kita
    faham apa orang nak cakap
    dan fahamkan orang apa yang kau cakap


    namun perlu diingat, kerja memahamkan ini kerja Tuhan.

    tanpa komunikasi pun sebenarnya kita mampu faham
    dan kadang kala dengan cara komunikasi terbaik pun kita boleh silap faham

    apapun usaha tetap perlu diteruskan.
    jadikan Rasulullah SAW sebagai contoh ikutan.
    penyampai dan pendengar terbaik!

    ReplyDelete
  4. waalaikumussalam

    ya benar tetapi harus ada usaha ke arah itu
    jangan kita mengharapkan pokok itu terbelah dengan sendirinya dan menjadi sampan dan terdayung dengan sendirinya

    aku nak highlighted perkataan kadang-kadang
    tetapi secara kebiasaannya cara komunikasi yang baik menghasilkan komunikasi yang baik

    benar-benar

    ReplyDelete
  5. kalau fasohah,tapi tak baligh,tak guna juga.
    -kalau fasih berbicara,tak sampai makna dia,tak guna juga.-
    just saying

    ReplyDelete
  6. itulah aku cakap

    faham apa orang nak cakap
    dan fahamkan orang apa yang kau cakap

    komunikasi yang baik adalah salah satu wasilah dia
    kan kan kan

    ReplyDelete
  7. ya abul
    dan aku harap kau menyampaikan dengan fasohah dan baligh
    sebab setakat ni,ayat kau belit2
    kahkahkahkah

    ReplyDelete
  8. ayat aku belit-elit sebab
    niat di hati memang nak menyukarkan pemahaman orang
    biar berkerut dahi
    seronok sedikit hati aku
    kahkahkah

    ReplyDelete
  9. ahh kau memang cis abul suka cakap pusing2
    dah lama perkara ni terbuku dalam kalbuku
    baru hari ni aku luahkan huh T__T

    ReplyDelete
  10. aziellah: kalau semua cakap direct tak sedap
    nak kena juga ada orang suka cakapberbelit
    muahahaha
    pipi: kalau terasa sila ubah. tenang sudah

    ReplyDelete