dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Saturday, December 25, 2010

generalization??

mula-mula aku ingat nak buat post "5 misconception about abul"
tetapi tak mengapa, esok-esok aku lapang aku tulis
berbalik kepada tajuk kita.
G.E.N.E.R.A.L.I.Z.A.T.I.O.N.
ini adalah masalah kebanyakan kita sekarang
kita cenderung untuk melakukan generalization kepada orang lain
tanpa kita sedari,
benda ini acap kali kita lakukan dalam minda separuh sedar
apakah itu generalization


Generalization is a broad statement or belief based on a limited number of facts, examples, or statistics.


dalam bahasa mudahnya membuat kesimpulan kenyataan hanya berdasarkan sedikit maklumat
pernahkah kita makan di restoran Beruang ( bukan nama sebenar )
kita makan nasi ayam.
sekali tak sedap
kita pun cakap kedai ini masak semua tak sedap
fikirkan, adakah ini adil?
hanya kerana satu pinggan nasi ayam kesemua 300 (exaggerated) resepi yang ada dalam restoran itu dikatakan tak sedap
kita aplikasikan teori ini dalam kehidupan
abangkacak mempunyai 50 orang rakan facebook
3 orang daripada kawannya menghisap rokok
bolehkah kita cakap
"kawan-kawan abang kacak semuanya perokok"
sedangkan kita tiada bukti bahawa
semua kawan abangkacak merupakan perokok
adakah ini adil?
jawapannya tidak bukan
tetapi itulah benda sama yang kita buat sehari-harian
bila ada berita cina bunuh orang
kelapa (sengaja salah eja) otak kita memproses dan bercakap
cina memang jahat. suka bunuh orang
bila ada berita beruang mencuri sardin daripada pembalak
kita cakap " beruang memang jahat. suka curi sardin"
lawak bukan pemikiran orang sebegini
kemudian kita mengamuk orang samakan islam dengan pengganas
kita mengamuk orang kata islam ini kolot kerana sebahagian umatnya yang terlalai
kita mengamuk itu dan ini sedangkan kita pun turut sama berbuat hal ini
jadi fikirlah dahulu sebelum membuat kenyataan yang berunsur generalization
jangan kerana nasi ayam yang dibeli semalam tak sedap
kita cakap restoran itu masak tak pernah nak sedap
dan janganlah pula kita jadi nila 

yang menyebabkan ada orang ada peluang menuduh susu itu rosak sebelanga
jangan kerana ikan seekor rosak ikan setajau

p/s: jangan jadikan diri anda bahan untuk dicaci
atas perbuatan buruk anda
kahkahkah
jangan jadikan persatuan anda dicaci atas perbuatan anda
kahkahkah

p/p/s:hal ini berbeza jika pemimpin sesuatu golongan itu yang buat.
manakan sama presiden curi duit dengan ahli curi duit. magnitude dia berbeza
kahkahkah
nanti aku ingat aku kupas lagi
dan siapa yang tak tahu iklan beruang dan sardin itu, anda memang menyedihkan
kahkahkah


6 comments:

  1. aku dah update dengan menambah video tersebut
    sila jamu

    ReplyDelete
  2. pergh
    perghh
    perghhh
    Abul......aku (speechless)
    aku baru ingat nak tulis post yang pointnya begini. tapi kau sudah mendahului.
    izinkan andai suatu hari nanti aku salin dan tampal post ini.

    ReplyDelete
  3. you are speechless but that is not a factor in typing right?
    kahkahkah
    kalau kau tulis lain
    aku tulis lain
    kita punya approach berbeza
    kau lebih direct manakala aku lebih subliminal
    maklumlah ejen iluminati
    kahkahkah
    kau nak kopi ke teh ke
    buatlah, aku tak kisah

    ReplyDelete
  4. generalization oh generalization...

    ReplyDelete