dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Sunday, December 12, 2010

ironi

mahasiswa disuruh berfikiran kritis,
ironinya, mereka dikongkong dengan auku dan adik-beradiknya

semangat mengutuk israel dengan konco-konconya
ironinya, masih menyumbang wang kepada penyumbang mereka

menyuruh orang agama belajar sains kalau mahu bercakap tentangnya,
ironinya, bila ahli sains disuruh benda yang sama mereka mengamuk



ahli logik menyindir orang agama ini kalau cakap semuanya betul
ironinya, mereka pun sentiasa ingat mereka betul

rakyat marah apabila harga barangan naik,
ironinya, bila disuruh mengundi, diundi juga mereka yang suka naikkan harga barang

pelajar marah kenapa tiada wakil daripada universitinya,
ironinya, bila disuruh bertanding lari

ada yang menyuruh supaya persatuan mereka berubah,
ironinya, bila disuruh cadangkan usul tak nak

ramai orang mahukan mumtaz dalam peperiksaan,
ironinya, bila disuruh belajar malas tahap gaban pula dia

ramai orang marah apabila dikasari,
ironinya, mereka selalu mengasari orang lain


ingin bangun awal waktu pagi,
ironinya, dia tidur lagi sejam nak subuh

katanya niat belajar kerana Allah, 
ironinya, makin dia belajar makin jauh dia dengan Allah

katanya mahu membina otot
ironinya, dumbbell malas gila nak angkat

mengata orang pandai,
ironinya, diri sendiri langsung tak terjaga

kahkahkah
kehidupan kita penuh ironi
kenapa ini boleh berlaku?
sebab ilmu dihafal tanpa penghayatan?
kerja dibuat tanpa pemerhatian?
otak dan iman di simpan buat jeruk pekasam?

kuman seberang laut nampak
longkang, gajah, beruang, ikan paus depan mata tak nampak
kahkahkah

jangan jadi beruang
tidur musim sejuk 
bangun-bangun dah musim panas
masa diberi berbulan-bulan
tetapi hasil? TIADA
kahkahkah

10 comments:

  1. suruh aku buzz kau
    ironinya kau tak online.
    -boleh tak?-

    ReplyDelete
  2. boleh-boleh
    aku tidur rumah oranglah
    itu yang tak online

    ReplyDelete
  3. APT: kenapa delete? tenang sudah

    amir: amir mana? suka ayat tidak mengapa tetapi suka saya jangan kahkahkah

    ReplyDelete
  4. Sebenarnya, APT tu aku. Aku ingatkan aku sign in guna aku punya email. kahkahkah... (kantoi aku sebahagian drpd APT)

    ni ha komen aku: kau boleh letak post ni dalam perubatan online. ataupun buat notes di FB. kemudian tag ramai2 orang. gerenti ramai orang komen dan share.

    ReplyDelete
  5. sebenarnya aku sudah mengagaknya
    memandangkan kau menghantar ym menyuruh aku mengundinya
    aku bukan tak nak undi tetapi itulah
    takdir aku ialah lelaki
    muahahahah

    nanti semua orang tahu tentang kewujudan blog ini
    dan orang ingat aku baik
    susah aku

    p/s: fame is a disaster for a super-uber-lazy creature like me

    ReplyDelete