dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Wednesday, December 8, 2010

oh bunga

ternyata kau jujur
ternyata kau berkata benar
ternyata aku terlebih prejudis
ternyata aku suka suu'zhon
ternyata kau wujud
bukan ciptaan fantasi seorang manusia
bukan mainan khayalan otak ini
bukan lakonan seni
yang dipentaskan untuk mendustai
kotak fikiran ini



kenapa aku katakan kau lelaki
kerana pujian kau yang melangit
kerana kau kata ingin mengenali
sesungguhnya itulah ayat yang sama
yang acap kali digunakan untuk menipu aku
oleh pelakon teater ini
bermacam nama diberi
daripada amira hinggalah puteri
masakan aku tak jadi begini
pengalaman mengajar aku berhati-hati
daripada tipu-daya seorang lelaki

maaf ku sampaikan
salam taaruf ku lambaikan
moga yang lepas sekadar menjadi kenangan
yang tidak pahit dan tidaklah manis
tetapi cukuplah sekadar
boleh untuk hidup dinihari
namun tabik dan syabas aku ucapkan
kerana tak cepat melatah
bersikap tenang dan sporting pada aku
walaupun umur berbeza
kawan berbeza
tempat berbeza
fikiran berbeza
namun rhoyyah kita tetap satu
mendapat mardhotillah
insyaAllah

6 comments: