dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Tuesday, October 4, 2011

yang dibaca dan yang sebenarnya

situasi 1


pak cik Murtabak seorang peminta sedekah di sebatang jalan yang sunyi
di jalan itu ada sebuah pejabat baru, tempat bekerja seorang pemuda berusia 30-an, Badang

" laparnya perut aku, dah 2 hari aku tak makan, isk, kenapalah, bilangan orang-orang baik dah berkurang sekarang " keluh pak cik Murtabak

beginilah nasib pak cik Murtabak, hidupnya mengais simpati orang lain,
kalau ada yang menderma makanlah dia, kalau tak ada berlaparlah dia
hujan lebat yang melanda 2 hari lepas menyebabkan dia tak dapat duduk mengemis
hanya air sahaja yang ditelannya bergelen-gelen untuk menghilangkan rasa laparnya

vroom, vroom, vroom 
bunyi lori Badang mendekati pak cik Murtabak
lorinya diparking betul-betul di sebelah pak cik Murtabak 
setelah 2 hari bercuti, Badang kembali bekerja pada hari ini

" eh, itu Badang dengan kawannya Ramli, minta-mintalah nasib aku baik hari ini, " pak cik Murtabak berharap panjang di dalam hati

setelah selesai memparking lorinya, Badang terus keluar dengan spek hitam ray ban wayfarer goloknya
Badang memandang ke kanan dan terus menjerit pada kawannya Ramli

" Oi Ramli, kau ambil syiling aku dalam lori itu, bawa dekat sini, " jerit Badang 

" alhamdulillah, syiling pun syilinglah, kurang-kurang dapat aku beli nasi lemak Ana 70 sen seberang jalan, " pak cik Murtabak mengomel sendirian

Ramli yang di dalam lori pun turun bersama syiling yang diminta Badang
tatkala melihatkan Ramli dan syiling itu terus pak cik Murtabak menangis sambil beratib 
" nice, nice, memang nice " dalam 20-30 kali
Badang yang melihat kelakuan pak cik Murtabak itu terus menggaru kepalanya tanda pelik 

..............................TAMAT...................................

apa yang kau faham bila baca cerita di atas ?
ramai sekarang yang tak sedar, apa yang dibacanya tak semestinya realiti
tetapi satu assumption mudah yang dibuat tanpa usul periksa
benda yang half truth ditelan bulat-bulat tanpa hirau dan berbangga lagi
malahan mereka terus beriman dengan assumption yang dibuat tidak lain tidak bukan oleh mereka sendiri
tak percaya ?
sila baca cerita di atas sambil melihat gambar di bawah



Ini syiling
ini " syiling "

faham tak ?
kahkahkah

p/s: penat rupanya jadi budak rajin
bangun nak kena awal, kelas nak kena datang awal, baju nak kena kemas
peh baru 3 hari kelas aku dah pancit
kelas first aku, 30 minit pertama ok, lepas itu mengantuk, masuk minit ke 40 terus aku tidur kahkahkah
culture shock sangat agaknya
dah lama sangat tak masuk kelas
itu yang jadi macam itu

rumah pun tak jadi pindah
baru ingat nak duduk ramai-ramai
tetapi tak apalah, jimat duit aku
internet aku bayar 4 bulan sekaligus 
padan muka kahkahkah
nombor telefon pun dah tukar
penat aku jaga sim card mobinil aku, sehari sebelum fly juga baru nak hilang haish [ aku agaklah, aku tak sedar pun dia hilang kahkahkah ]

10 comments:

  1. HAHA -.-

    xtaw nak bagi respon ape >.<
    tapi mmg NICE

    ReplyDelete
  2. kau dengan pak cik itu samalah
    suka cakap nice kahkahkah
    * menggaru kepala *

    ReplyDelete
  3. pak cik itu dah sedar dia salah faham
    itu yang sibuk beratib
    kahkahkah

    ReplyDelete
  4. memanglah sebab itu ada " "
    pak cik itu salah dengar kahkahkah

    ReplyDelete
  5. haha..ye la..frst x fham..skali, bce komen..ooo..itu rupe nyer citer dye..haha

    ReplyDelete
  6. bagus-bagus
    lain kali orang suruh pergi sekolah
    jangan fly pergi lastik tupai
    kahkahkah

    ReplyDelete