dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Friday, October 28, 2011

kan ?

ada orang kata hidup ini macam larian marathon
lama, memenatkan dan memerlukan usaha yang berterusan

kadang-kadang boleh tergolek dan  luka
tetapi kalau ada quarter master di sebelah
boleh tolong balutkan luka
tolong kipaskan badan
macam kawanlah dalam hidup

kalau sesat boleh tengok penanda jalan
macam cikgu dan baca buku-bukulah dalam hidup

kalau sunyi ada guru pengiring memerhati larian kita 
macam ibu-bapa, adik beradik dalam hidup

kalau sampai ke garisan penamat mesti rasa seronok
walaupun tak dapat nombor satu
sebab ada orang berpendapat usaha itu yang lagi penting daripada keputusan
macam hidup kitalah
walaupun bukan kita orang pertama yang berjaya jadi peguam, doktor, ustazah
tetapi bila kita berjaya harungi itu semua kita jadi seronok 

cuma satu bezanya yang besar
kalau dalam marathon kita boleh putus asa
dan akan ada cikgu dengan motor kapcainya membawa kita ke garis penamat
tetapi dalam hidup mana ada benda ini
sekali kau putus asa
situlah kau duduk 
sampailah kau buat keputusan nak bangun balik
sambung larian kau

kalau nasib tak baik ada tangga hempap kau
dahlah tergolek luka dan putus asa
tiba-tiba kena hempap tangga yang jatuh dari langit
siapa yang nak kan ?


itulah
hidup ini nak kena ada passion dan patient
lagi-lagi kalau kita nak kejar sesuatu

tetapi semenjak dua ini aku baru perasan
dah lama aku tak jumpa passion dan patient aku
aku hanya duduk dengan lutut berdarah
dan berharap ada orang sedar ketiadaan aku
dan akan datang hulurkan tangan pada aku
angkat aku
gelakkan aku 
tetapi sampai sekarang orang itu masih tak datang-datang
aku pula dah penat menunggu

ikut hati nak juga buat muka cembeng minta penyepak
tetapi umur dah lanjut
ego pula tebal macam kulit gajah
kemalasan tak payah ceritalah
dah tahap dewa-dewa dah agaknya

mengeluh tak berhenti-henti
padahal sedar mengeluh tak bagus

panjang aku mengarut hari ini
entahlah nak kata benda betul macam tipu
nak kata tipu macam betul

itulah masalahnya jadi orang yang tak dapat beza realiti dan fantasi
hidup dengan mimpi
lagi-lagi kalau kuat tidur dan banyak mimpi

p/s: fikir-fikir balik aku join marathon sekali sahaja seumur hidup
lepas itu nak bising-bising tetang marathon
memang layak dapat pelempang
kan ?

13 comments:

  1. ikut kau lah pikah nak kata aku kacak ke tak
    aku redha

    ReplyDelete
  2. bukan setakat post ko yg mcm menyedihkan aku baca
    sekali dgn komen komen ni haa ko mcm sedih.

    asal ni abul?
    nk aku buat banner naek smgt utk ko?
    hah! boleh je
    tapi nk buat tajuk ape ye?

    ReplyDelete
  3. tak ada apalah
    saja nak layan mood kadang-kadang haha
    buat banner semangat untuk kaulah
    kau lagi sedih aku tengok >_<

    ReplyDelete
  4. bila da slalu rasa perasaan sedih tu
    lama lama mcm da adapt :)

    tetiba akan rasa
    'eleh. xde la sedih sgt'
    :D

    ReplyDelete
  5. alah
    daripada sedih baik jadi awesome
    lagi seronok

    kan

    ReplyDelete
  6. kte x awesome nk jd awesome ;D

    baek tgk merlin (;
    terus happy sebab die
    adorable n loveable sangaaaaaat!
    *jatuh cinta*

    ReplyDelete
  7. awesome is like cancer
    it is there without you knowing it
    and when you realised it,you are always too late

    memang aku suka lelaki adorable dengan loveable kan ?
    ingat aku ada masalah orientasi songsang ke ?
    kahkahkah

    ReplyDelete