dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Monday, July 4, 2011

lawatan ke kilang kicap

melihat orang-orang yang menafsir kejadian dengan kepala otak mereka memang lawak dan menghiburkan.

malahan berani pula mengisi lohong-lohong peristiwa dengan igauan dan khayalan mereka.

mengapa perlu berpegang dengan sesuatu yang kabur jika sudah ada sesuatu yang konkrit ?

apa adakah tulisan-tulisan pemikir-pemikir agung yang lalu tentang perkara tersebut,

atau apakah mereka memandang tinggi diri sendiri sehingga menganggap mereka dapat menafsirkan sesuatu yang tiada langsung ulasan daripada pemikir-pemikir tersebut


atau adakah mereka memandang rendah kepada pemikir-pemikir tersebut yang pada hemat mereka terlepas pandang sesuatu kejadian itu.

sila ukur ilmu di badan sendiri sebelum mula berfatwa dan mengeluarkan fakta-fakta mengelirukan

jangan terlebih berfikir sangat [ overthinking ] dan jangan terlebih paranoid sampai tidak berpijak di alam nyata

jangan sampai takut keracunan makanan, kau mati kelaparan dengan sia-sia

maaf aku anti konspirasi
maaf aku anti teori-teori karut
jangan buang masa nak cerita teori konspirasi kau dengan aku
kalau setakat nak keluarkan bukti-bukti yang tak ada signifikan besar, nak bercerita dengan emosi maaf
aku bukan target audience kau

maklumlah setakat ini aku tak pernah jumpa lagi kitab karangan ulama ke imam-imam besar ke berkaitan teori-teori kau

mungkin ramai yang percaya teori-teori yang dikeluarkan itu
tetapi satu benda kita kena ingat
nak membezakan mana satu fakta yang benar dan yang mana fakta yang palsu dalam timbunan [ beribu-ribu ] fakta adalah sesuatu yang amat sukar dilakukan.
aku sendiri tak berani jamin aku boleh bezakan yang mana satu betul yang mana satu salah kalau dah ditimbun dengan fakta-fakta
sebab itu kena tengok dengan siapa kita berguru

daripada beribu-ribu teori yang dikeluarkan berapa banyakkah yang terbukti benar ?
atau sanggupkah kau mengambil risiko untuk mempercayai teori-teori tersebut
yang bermaksud mendapat satu cerita benar tetapi beribu-ribu lagi cerita bohong

maaf bukan sifat aku ambil risiko macam itu

you see what do you want to see
you hear what do you want to hear
you perceive what you want to perceive

aku paling malas nak berdebat yang tak ada tujuan
yang tak ada hujung pangkal
yang kalau aku betul dia tak terima
kalau dia betul aku tak terima
tak ada guna

bila nak buat sesuatu kena ada misi
dan aku tak nampak misi yang baik lahir daripada join perdebatan seperti di atas
sebab itu bila aku tengok orang bertengkar dalam facebook
aku buat bodoh
pada aku baik aku bancuh milo
kurang-kurang kalau buat makan cicah dengan biskut kuda kenyang perut aku

kalau dah prejudis, benda baik pun nampak buruk

8 comments:

  1. marah benar nampak nya abul.
    igtkan betul betul pegi kilang kicap
    :D

    ReplyDelete
  2. marah itu kurang
    lebih kepada kecewa dan sedih
    ramai sangat yang suka baca konspirasi dan percaya
    dan ramai sangat yang suka percaya tulisan-tulisan yang entah siapa tulis

    ReplyDelete
  3. mcm terasa je aku part "konspirasi" tuh
    alah, chill la babe :D

    maybe people just read it, u know
    bukan percaya.
    just baca to get moreee :D

    ReplyDelete
  4. sejak bila aku jadi babe aku pun tak tahu kahkahkah

    lagi satu jangan terasa lebih-lebih
    sebab aku tuju ke orang lain ok
    ahaha

    ReplyDelete
  5. owh lupa. chill la dude :D

    act, aku sedih jugak.
    bukan sebab org laen nak percaya atau x dgn bende bende ni.
    itu hak diorg. kite xboleh nak paksa paksa kan?

    sedih bila org laen xdpt nak terima dan hormati pandangan org laen and even worst, melenting.
    making it more obvious buat status plak kt fb.

    :(

    ReplyDelete
  6. selagi mana benda itu tak bertentangan dengan syara
    tak ada unsur fitnah
    tak apa
    tetapi bila dah langgar, hak dia dengan hak islam yang mana lagi besar
    mestilah islam kan

    memang senang cakap
    hormatilah pandangan orang lain
    tetapi sebenarnya susah tahu
    nak terima pandangan orang lain yang bertentangan dengan kita tanpa melukakan hati dia
    jadi katakan kalau kena kutuk tiba-tiba
    kita sabar dan berharap agar diberi hidayah dan balasan yang setimpal baik/buruk kepada kita dan orang-orang tersebut

    tetapi kalau akulah
    aku tak kisah sangat orang nak melenting dengan aku
    sebab kurang-kurang dia berterus terang
    kalau orang yang diamkan sahaja
    itu yang susah
    sebab aku kan ganas
    apalah sangat kutukan dan cercaan ini
    kahkahkah

    ReplyDelete
  7. wuahahaha.
    bukan pasal post "izinkan sy" laa..

    aku kesah die melenting kat aku
    sebab we are a good fren. and terkejut. ^.^"
    never thought it will end that way
    :(

    ReplyDelete
  8. ha ?
    izinkan saya ?

    aku lost

    btw you dont have to end it that way
    you can always change the end lah

    ReplyDelete