dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Thursday, February 16, 2012

cairo-jordan-madrid-manchester-lancaster

sambung cerita aku jalan-jalan 
cerita tak habis lagi semalam

jadi 29/01/12 tarikh flight aku
pagi itu aku kemas rumah dari pagi sampai petang [ bangga betul aku ulang benda sama sampai 20-30 kali kahkahkah ] 
tinggal aku seorang di rumah
tunggu bob dengan ameash datang rumah petang itu
kami gerak lepas maghrib
naik teksi semua bagai
ingatkan teksi sesat
nasib baik pergi awal

#1 sentiasa pergi ke airport dengan sekurang-kurangnya awal sejam waktu in case something happened

sampai-sampai check in royal jordanian [ RJ ]
serabut dekat tempat ambil boarding tiket
dia kata kami tiada visa
malaysia mana pakai visa nak pergi europe dol !
[ poyo, padahal masa itu tengah risau amat tak boleh board flight ahah ]
nak masuk ambil tiket itu pun kena tukar-tukar pintu
sebab jaga badul
* facepalm *
tak boleh pakai betul sistem mesir haish

solat isyak, isi perut sedikit
akhirnya naik flight [ benda bosan malas nak tulis panjang-panjang ]
flight pertama cairo - jordan
ambil masa sejam lebih
tengah transit nak ambil boarding ticket
tiba-tiba ...
kami dikejutkan dengan satu berita
dapat hotel ! yay !
tak sia-sia transit 7 jam [ ke 8 entah tak ingat ahahaha ]

ingat gembira sampai ke subuh sekali tengah waktu qiam dia berhenti
sekali kena tunggu bas shuttle ke hotel maa
jumpa satu group dari mansourah yang nak ke spain
[ kena kreditkan sebab pinjamkan pen nak tulis borang keluar mesir
tak boleh bayang betul aku
nak pergi jalan seorang pun tak bawa pen haish ]

#2 sentiasa membawa pen dalam mana-mana travel yang anda nak pergi 

tengah lepak jumpa mamat portugal seorang, thompson 
ameash panggil tom nampak manja sedikit ahaha
aku bukan dalam mood mesra jadi aku tak layan sangat borak dengan mamat ini
lama gila tunggu bas oi !
adalah dekat sejam lebih [ exaggerate ]
dahlah jordan sejuk
glove tak ada isk

#3 kalau dah tahu nak ke tempat sejuk, pastikan ada sekurang-kurangnya satu gloves. tak payah nak bajet hero sangatlah tak pakai gloves
[ tetapi kalau dah duduk iklim khatulistiwa
tak payah mengada-ngadalah oi pakai sweater bukan main. 
panas tahu tak malaysia itu panas ! 
badul punya orang ahaha ]

check in hotel pukul 2 kena keluar pukul 5.30 tetapi kena bangun 4.30 untuk siap-siap bagai
malas takut aku tidur tak bangun-bangun,
aku pun tak tidur sangat dekat hotel
lepas itu siap-siap awal tetapi rasa menyesal sebab kena tunggu group lain siap lambat nak mati
grr

sepanjang tempoh ini pali [ ahli ke-4 dan last minute seringkali diugut untuk ditinggalkan di jordan kahkahkah 
kasihan betul beliau. dan perkara ini berterusan ke setiap tempat yang kami singgah miahaha ]

naik flight ke madrid
adalah dalam 5-6 jam
untuk tukar airline ryan air
sampai airport T4
kami depart T1 
naik bus shuttle
free
[ mesir ada ? hmmp nak masuk airport pun kena bayar 5 genih haish ]

sampai madrid terus ke sudut bangunan T1
risau juga sebab ameash dan pali bawa 2 hand luggage
ikutkan 1 saja yang boleh
nasib baik lepas
fuh

itu kali pertama aku solat tengah khalayak orang bukan islam
serius rasa awkward gila
haha
bentang kain pelikat belakang tiang terus sembahyang
sebenarnya madrid ada meditation room [ jew, christian, muslim campur dalam satu bilik ]

#4 kalau nak pergi musafir elok pakailah khuf. mudah . tak payah nak buka stokin bagai ambil wudhu'
#5 elok juga bawa sejadah yang nipis sehelai. serius membantu 
#6 elok juga kalau check in online, mudah sedikit kerja masa nak jalan-jalan

memandangkan aku tak pakai khuf,
maka kenalah go through all the hassle buka pakai stokin semua haish
ryan air macam airasia lah
kena pandai-pandai cari spot sedap nak duduk
masa ini bob kena sapa dengan pramugara " nihao "
kahkahkah
dah keluar mesir pun lekat lagi nihao dekat bob
kahkahkah
sadis-sadis
ini pun diulang beratus kali dalam journey aku miahaha
[ serius, kalau jenis tak tahan kena bahan, jangan jalan dengan aku kahkahkah ]
madrid-manchester adalah dalam 2 jam

sampai-sampai manchester kena drill dengan mak cik kastam uk
banyak betul tanya soalan
" why do you study in egypt ? "
bila dapat soalan ini terus aku gelak dalam hati
dah macam interview jpa pun ada kahkahkah
apa lagi keluarlah jawapan-jawapan ikut skema buku teks
miahahaha

tunggu abang aku sampai dari lancaster sejam dekat airport [ airport manchester ada surau khas ya fuh ! ]
naik kereta balik rumah dia sejam
nampaklah stadium reebok

sampai-sampai jumpa anak buah yang speaking dengan accent uk
[ bukan main budak ini, malu pak cik dia cakap accent mesir ahaha ]
siap lupa lagi nama anak buah sebab lama sangat tak jumpa ahaha
[ nasib kaulah dapat pak cik pelupa macam aku kahkahkah ]
makan makanan arab [ tipikal sebab makanan halal biasanya makanan arab ]
lepas itu tidur
siap untuk journey esok ke lake district national park !!!

bersambung..

  



9 comments:

  1. Untunglah ada abang kat UK. Mesti pergi sana rasa mcm balik kampung kan..

    ReplyDelete
  2. tak rasa macam balik kampung pun
    walaupun 3 tahun tak jumpa tetapi buat macam baru semalam jumpa
    kahkahkah

    tetapi makan serius heaven !

    ReplyDelete
  3. Adooi la,nampak sgt nk menumpang makan tidur je kau ni. Haha,eh,aku bajet travelog kau buat kat website lain. Tak special kot kalau letak dlm blog je. Hah,just saying..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau lupa 1 benda
      aku malas
      jadi buat apa susahkan diri buat website baru
      semangat kentang betuk haha
      kau pun sama saja padahal kahkahkah

      Delete
    2. lagi satu
      bukan sekadar menumpang tidur
      tetapi jumpa anak buah 3 orang
      biar kenal muka pak cik dia yang kacak ini miahaha

      Delete
  4. waaaa... dah ade anak buah!
    seronokk nyaaaa!
    [bila la kakak aku nk kawen ni]

    rasa rasa nya
    yg best dlm entry ni psl 3anak buah ko
    upload la pic diorg, mo tengok!!
    :)

    ps: terharu x, aku comment blog eventhough im in holiday?

    ReplyDelete
  5. kenapa tak solat je dalam meditation room tu? aku pernah solat dalam tu.

    ReplyDelete
  6. akma: tak payah nak puji lagi
    malu aku kahkahkah

    izyan: aku dah berlambaklah anak buah [ 8 orang ]
    dahlah semua 0-8 tahun
    kalau budak perempuan lain mesti dah kyaaa!
    nasib baik aku cool ahah

    aku lupa nak ambillah
    ahahha
    pelupa pelupa pelupa

    p/s: terharu ada
    pelik pun ada
    ahahha

    aishah: sebab aku tak tahu kewujudan tempat itu masa sampai
    dekat paris baru member cakap ada
    ahaha

    ReplyDelete