dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Sunday, June 19, 2011

kahwin

amaran : tulisan kali ini merepek dan tidak berfaedah

aku nak cerita tentang mimpi aku yang amat menusuk kalbu
aku pun dah tak berapa nak ingat sebenarnya
jadi mungkin ada sebarang dua tokok tambah diletakkan kahkahkah

ceritanya bermula di sebuah rumah
aku kelihatan segak sekali
dengan memakai baju polo beserta seluar jeans
rupa-rupanya tengah kenduri kahwin
aku pun tanya
" eh, siapa yang kahwin hari ini ? "
lantas pelakon tambahan itu menjawab 
" kau lah yang kahwin ahahaha "
" what the " getus jiwaku
siapa pengantin perempuan ?
persoalan pertama timbul

aku pandang kiri kanan
sekali terpandang seseorang
" lah, kau ke pengantin perempuan ?"
aku terkejut sebab dia itu kawan aku
dan majlis berlangsung seperti biasa [ agaknyalah sebab tak ingat ]

tetiba scene berubah
aku ada dalam kereta
aku duduk kanan sekali
sebelah kiri " isteri aku " [ IA ]
sebelah dia kawan aku [ perempuan ] [ KP ]
persoalan kedua timbul

" kita nak kemana ini sayang ?"

aku bertanya kepada IA

"tak kan kau tak tahu kot ?" pintas KP

dengan pantas aku sound 

" kau diamlah badul aku tanya IA bukan kau adoilah. kahkahkah "

tetiba IA bersuara 

" kita nak ke BTN lah abang. dan jangan panggil saya sayang. panggillah saya badul. cemburu saya abang panggil dia badul "

" what the " getus jiwa aku sekali lagi

tetiba scene berubah sekali lagi
sekarang dalam dewan pada waktu malam
aku tengah main ping pong dengan seorang amoi
tengah main tetiba hanif datang

" eh, kau pun kena BTN ke ? jom lah main ping pong sama-sama "
ujar hanif

" kau mainlah dengan orang lain. aku tengah main dengan dia " 
balas aku sambil menunjuk ke arah amoi itu

" ya lah, ya lah aku main dengan orang lainlah. kejap aku cari Maki untuk main ping pong dengan aku "
 hanif membalas

tiba-tiba amoi itu bersuara
" eh eh eh, jangan pergi, jangan pergi. kau mainlah dengan dia. aku tak larat dah nak main dengan orang yang tak tahu main ping pong macam dia. sakit kepala aku "

sedang aku cuba mengarang kata-kata nista untuk dihamburkan dalam hati
timbul persoalan terakhir
" eh kalau hari ini hari pertama wedding aku. apa kejadahnya aku pergi BTN main ping pong ! argh ! " 

" hurghhh !! "
aku mendengus dan terus aku bangkit dari tidur. geleng-geleng kepala dan mencari handphone aku
" lah padanlah. dah dekat nak zohor rupanya. dah lah tak pakai blind fold. padanlah otak aku tak sabar-sabar nak bangun sampai sanggup buat mimpi merepek macam ini."

                             ............................................................................................................
TAMAT

p/s :
aku tengok semenjak dua ini tulisan aku macam lame gila kahkahkah. adakah ini tanda-tanda awal proses penuaan kahkahkah

aku dah tekad. aku nak habiskan tengok anime School Rumble dari awal sampai habis lepas exam histology esok. apa nak jadi-jadilah

pengajaran cerita kali ini ialah
1) jangan tidur lama-lama sangat sampai ke zohor.
2) jangan pakai baju polo masa kahwin
3) jangan main ping pong dengan amoi. mereka sangat handal
4) jangan pergi BTN. 

16 comments:

  1. merepek betul mimpi kau

    selamat pengantin baru.

    ReplyDelete
  2. siapa pengantin ? ujar pelakon tambahan kahkahkah

    ReplyDelete
  3. sekali baca ingatkan IA insyaallah
    sekali isteri aku. heh

    ReplyDelete
  4. baca biar habis aziellah oii
    kahkahkah

    honeymoon apa. kan 1st day kahwin
    patutnya duduk rumah basuh periuk ke
    kemas meja kenduri ke
    ini tak pergi BTN main ping pong kahkahkah

    ReplyDelete
  5. aku nampak kecintaan yang sebenar pada BTN bukan pada bini..wakakaka

    ReplyDelete
  6. aziellah : nama watak sebenar adalah rahsia rasmi kerajaan kahkahkah

    anas : ini bukan sayang ini benci btn namanya
    aku mimpi terus bangun
    punyalah tak suka aku pada btn kahkahkah
    lagi satu kau memang degil tak baca pengajaran kahkahkah

    ReplyDelete
  7. itu baru baca
    belum kau kena lagi
    memang pening kepala dibuatnya
    kahkahkah

    saccadic? budak medik pergi main jauh-jauh sana
    miahaha

    ReplyDelete
  8. suami panggil 'sayang', disuruhnya panggil 'badul'. memanglah badul.

    ps: aku spent 10 minit bagi akuma kau tu makan. memang naya!

    ReplyDelete
  9. itu yang kau " what the " dua tiga kali itu
    kahkahkah

    nak suruh dia lari tekan butang kuning
    dia memang kuat makan kahkahkah

    ReplyDelete
  10. ramainyeee orang komen.
    canggih.
    k.

    oh ya.
    akuma? lame.

    ReplyDelete
  11. habis tak kan nak baldi yang komen kan
    kahkahkah

    lame untuk kau
    aku apa peduli
    aku suka nama dia
    kahkahkah

    ReplyDelete