dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Tuesday, June 14, 2011

penjelasan

Kisah seekor rama-rama
 Cerita seekor rama-rama yang memilih untuk terbang. Walaupun dia terpaksa melupakan misi kehidupan dia yakni melahirkan zuriat [ nama pun binatang ] untuk mengejar kebahagiaan yang sementara

 Dia terbang dengan pantas ke arah jalan mati walaupun dia bakal mati terbakar. Tetapi kesukaan dia pada cahaya membuat dia tetap tergesa-gesa ke arah api

Dia tahu nyawa dia akan hilang di lautan api tersebut tetapi apa yang dia boleh buat kalau dah terlalu suka ditambah dengan hati yang lemah untuk terus bersabar
  
Ya, dia tahu dia ada pilihan lebih baik  tetapi nak buat macam mana kalau badan di kawal oleh cinta dan bukannya akal yang waras

Apa yang lagi sedih daripada tahu yang kita akan mati tak lama lagi, tetapi kita tak mampu berbuat apa-apa untuk mengubah keadaan tersebut kecuali terus menunggu saat tersebut hadir dengan hati yang berkecamuk untuk memilih antara kesukaan ataupun nyawa

 Sama ada dia betul atau salah. Biarlah orang lain yang tentukan

Tolong jangan cepat menghukum kerana nasi dah pun menjadi bubur

Sedih betul kisah seekor rama-rama yang cantik ini


inilah sebenarnya maksud tersurat sajak aku.

isi tersirat dia ialah cerita tentang seseorang yang tak mampu melawan nafsu dia kepada " sesuatu" ,
walaupun dia tahu benda itu hanya beri kegembiraan yang sekejap 
dan diakhiri dengan kesedihan berpanjangan. 
ini semua disebabkan oleh hati dia yang tak mempunyai asas yang kukuh 
untuk melawan nafsu tersebut 
yang akhirnya menjerumuskan dia ke arah kebencanaan. 
dia tahu yang " sesuatu " itu bukan misi hidup dia. 
misi hidup dia lain. 
tetapi disebabkan hati dia lemah dia tetap ikut nafsu daripada ikut akal. 
walaupun dia mempunyai bakat yang hebat 
tetapi semua itu tak berguna 
tanpa kecekalan hati untuk menjalankan misi sebenar dia

p/s : adoi. tak ramai pun yang faham ayat aku.
nak kena improve sedikitlah ayat aku
dan cerita ini aku dapat ilham ketika aku terus membaca komik secara menggila
walaupun peperiksaan bertulis aku dah dekat
haish
dan hasilnya seperti rama-rama itu
aku terbakar

6 comments:

  1. owh. inilah maksud die?

    um. pengajaran die
    menusuk ke kalbu ku

    THANKS. ha ha ha ha :D

    ReplyDelete
  2. kalbu aku bukan setakut tertusuk dah
    terbakar siap
    kahkahkah

    thanks for what ?

    ReplyDelete
  3. owhh..sajak tuh mcm citer ko ke??..
    mcm citer ak gak...kesimpulan kat sini...mmg manusia itu mudah lalai...selalu lari dari tujuan asal hidup...kene slg igt mengingati..

    *abul ade bakat buat sajak*ak bru taw,,,
    *gud luk histo*

    ReplyDelete
  4. THANKS igt kan

    act, aku rasa most of the people rasa bende yg sama dlm puisi tuh
    kekadang people tends to ignore that they're doing wrong

    :D

    ReplyDelete
  5. sajak itu dia general untuk siapa yang terasa
    dan aku pun terasa [ walaupun aku yang tulis ]

    tak ada bakat pun
    sahaja buang masa
    tulis benda merepek

    good luck untuk histo , exam-exam seterusnya dan kehidupan seluruhnya

    in my case
    bukan kadang-kadang lagi dah
    most of the times
    kahkahkah

    welcome then :D

    ReplyDelete