dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Thursday, April 4, 2013

senyuman

kalau perasan, aku secara kebiasaannya mesti senyum agak pelik
baik dalam gambar mahupun secara langsung
aku tak tahu macam mana nak senyum secara natural
hence, a forced smile

mungkin selalu sangat senyum tanpa makna
smile, just for the sake of appreciating that person 

aku memegang satu kaedah
bila orang buat lawak atau perkara yang memerlukan respon, 
maka senyuman adalah respon paling minima yang harus diberikan
kaedah ini sangat dipraktikkan bila berbual dengan arab mesir
kebanyakan mereka suka berjenaka, 
walaupun ada jenaka mereka yang agak kasar dan tak kena 
bila aku senyum dan ketawa maka mereka seolah bergembira
dan akan buat aksi salam dengan kuat mereka tanda gembira dan sekepala


jadi, agak selalu berlaku keadaan aku gelak seorang-seorang ketika doktor mengajar
yalah, tiada orang yang suka bercakap sendirian
sebab itu wujud frasa " macam cakap dengan selipar "
sebagai usaha menzahirkan ketidaksukaan bercakap tanpa respon

jadi sekarang aku dalam fasa " cuba untuk senyum dengan ikhlas "
aku pernah terbaca 
smile is the most frequent and effective lie
aku kalau boleh tak naklah menipu
jadi nak kena perhalusi teknik senyum ini dengan baik
aku rasalah, senyum aku paling natural adalah apabila hanya pipi kiri aku sahaja yang diangkat
sangat assymmetry senyuman aku kan ?
hahaha

sebab itu nak tahu rapat ke tidak, atau kenal ke tidak seseorang ialah bila kita tahu
senyuman mana betul, senyuman mana yang dipaksa
hanya dengan empati benda ini boleh dicapai

satu benda lagi frasa yang membekas dalam hati aku ialah
If you wear a mask too long, you will forget your true face behind the mask 
hilang identiti,
nak ke ?

p/s: 

ini antara sebab aku jarang bergambar
hahaha
muka selalu spoil bila nak senyum

out of topic, satu frasa yang aku rasa kena pada aku ialah
bersajak ini ialah satu cara untuk ekspresikan diri tanpa membiarkan orang tahu apa kita rasa sebenarnya, bercerita sambil berselindung
ingat,
everyone got scars, it is just a matter of how good does one managed to hide it

No comments:

Post a Comment