dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Wednesday, April 17, 2013

bayang-bayang

jika gembira itu adalah cahaya
dan gelap itu adalah duka
maka aku adalah bayang-bayang daripada keduanya

waktu gembira, aku ada
waktu berduka, aku tetap ada
tidaklah terang itu membunuh bayang
dan tidaklah pula gelap itu menghilangkan bayang


orang menyangka aku bertuah nasibnya
hanya kerana aku boleh sentiasa ada
tetapi mereka seolah lupa
akan satu dua perkara

ya, memang benar aku ada
tetapi apa gunanya ada
kalau tak mampu perbuat apa
apa gunanya berada di sisi 
tetapi gagal menyentuh hati

aku hanya mampu meniru tingkah lakumu
tanpa aku boleh perbuat mengikut kehendak aku

aku ingin pecahkan kepompong ini
bebaskan kepak yang di kanan dan di kiri
terus terbang gah di udara
namun apakan daya
aku masih dirantai, tak berkuasa
tunggu aku, aku janji aku akan jadi gagah perkasa
terus melindungimu daripada semua duri dunia
sambil senyum dan tertawa bersama


No comments:

Post a Comment