dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Friday, May 4, 2012

sajak buat bonda [ updated ]

matanya dilihat, redup senantiasa
sejuk hati, itulah apa yang ku rasa

kudrat diguna, membina minda
supaya ilmu, penuh di dada
menyiram, dan membaja penuh sabar
kini melihat, bunga dan buahnya mekar
yang di ajar, bukanlah seorang dua
mencecah ribuan, merasa ilmunya


tangan, yang dulunya halus
kini, masih kekal, gebu dan mulus
kalau dulu, tangannya putih berkapur
kini kuning berkunyit, bahana dapur
kalau dulu, hayunan tangannya mendodoi anak
kini, tangan yang sama, mendodoi cucu yang banyak

senyum manisnya, melembutkan rasa di jiwa
tangis matanya, membakar marak rasa di jiwa
nasihatnya membekas, meninggal tanda
sindirnya pedas, mengalahkan lada

moga segala yang baik, dia merasa
kerana di mataku, tidak terhitung jasa !

dialah ibuku,
dialah guruku,
dialah permaisuriku,

selamat hari lahir ke 17, anakanda ucapkan,
jauh dari mesir, yang masih ditekan


from mesir with
abul akmal arif bin anuar



p/s: cerita penipulara aku sambung kemudian
doakan bonda saya terus sihat dan bahagia ya kawan-kawan

ramai orang tanya
tentang umur bonda saya
02/05/1953
itu tarikh lahir
tetapi bonda saya special
selepas1970 bonda saya maintain muda sampai sekarang :D
ayahanda saya pula 29/03/1945

kena beritahu awal-awal
sebab kalau nak ambil hati aku
kena ambil hati parents aku dulu
kahkahkah



2 comments: