dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Saturday, May 7, 2011

sajak seorang perindu

terbang aku di awan fikiran

lantas terlintas padaku
dalam mencapai kejayaan
mesti ada cabaran
kalau ingin mencari sagu
ruyungnya harus dicari dahulu
usai memecah ruyung barulah dapat sagunya
apakah sagunya, 
apakah ruyungnya
dalam hidup seorang pelajar

aku masih terapung di awan maya
terbang dalam mencari 
apa yang dicari 
aku pun tertanya

mampukah diri memecah ruyung
jika batuk tak kena pada tempatnya
bukan di tempayan tetapi di tangga
bukan memudahkan bahkan menyusahkan
kalau terbasah anak tangganya
mungkin terjatuh orang yang meniti 

hati masih kelabu
tak tahu yang mana yang putih
yang mana yang hitam,
yang mana yang bersih 
yang mana yang kelam

terbang dan terus terbang 
seperti layang-layang terputus talinya
kok tersangkut di rantingan
kok tenggelam di bendang
hanya angin yang tahu
arahnya mana

hati kecil bertanya lagi
semangatku seperti bara
yang panasnya berguna
bila digenggam menjadi arang
atau tahi ayam yang baru keluar
panasnya sebentar dan tidak berguna
kalau digenggam digelar dungu

terbangku seperti pipit ataupun enggang
tinggi terbangnya
atau tinggi bualnya
sekuat kudratnya badang
atau sekuat soraknya kadok

aku mahu bebas dari belengu angin
yang meniupku ke hulu ke hilir
tanpa arah yang pasti

aku mahu mendarat
di tangan tuanku
yang dirindui

getus jiwaku
aku sudah penat

izinkan aku berehat





10 comments: