dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Sunday, May 22, 2011

etika

aku ada etika 
etika pembaca komik
etika stalker
etika bercakap dan banyak lagi
etika ini penting
sebab etika ini bermakna kita ada prinsip
kita ada personaliti

" in order to be a man, one must has principle/s "

aku nak cerita tentang sebahagian daripada etika bercakap
lagi-lagi dalam nak lawan cakap
yang paling penting ialah
kita bercakap benda yang sama
kalau kita tengah cerita tentang ayam
dia cerita tentang ayam dan bukannya beruang
sebagai contoh
perkataan malas
malas ini berbeza mengikut orang
ada orang malas bagi dia ialah
1. belajar 2-3 kali seminggu sahaja
2. ada orang malas dia belajar hanya sehari sebelum peperiksaan 
3. ada orang malas dia kalau basuh baju sampai 2-3 hari baru nak sidai
4. ada orang malas dia sampai buku teks ada ke tak pun dia tak tahu
5. ada orang malas dia sampai nak makan pun malas
jadi bila bergaduh siapa yang malas
susah nak tentukan 
sebab apa ?
definisi malas mereka berbeza

lagi-lagi budak medik yang rata-ratanya tak faham maksud malas
ada ke
6. tak belajar sehari dalam seminggu dah kira malas ?
tak patut betul

jadi dalam tulisan aku kali ini aku nak cakap
komunikasi itu lahir apabila maklumat berjaya di sampaikan daripada seseorang kepada orang lain 
bahasa itu alat komunikasi
jadi kita mesti menguasai bahasa untuk berkomunikasi dengan baik
malangnya bahasa ini bukan macam matematik
dia tak tetap dan boleh berubah mengikut zaman dan tempat
ok aku dah start pening
jadi aku terus simpulkan
" jangan kita berlawan cakap tentang ayam dengan orang yang berlawan cakap tentang beruang
tak ada faedah dan sakitkan hati sahaja
baik kita sembang ayam dengan orang yang nak cakap tentang ayam
nampak sedikit bijaknya "
p/s : kalau tak faham tulisan kali ini tak apa
sebab aku hajat nak tulis tentang annoynymus [typo intended]
tetapi tak ada mood nak mengamuk
tunggu aku tengah marah baru sedap tulis tulisan bergenre rage kahkahkah
terharu aku ada orang buka blog aku walaupun haram tak update kahkahkah
di takuk manakah kemalasan anda ?

10 comments:

  1. betul juga.
    selalu gaduh siapa lagi malas.
    bosan haih.

    etika stalker & baca komik.
    buat post sikit lah.

    kadang memang pening baca post hang.
    tapi..

    ReplyDelete
  2. biasalah
    budak - budak memang macam itu
    baik gaduh siapa lagi kacak
    kahkahkah

    satu-satu ya
    tak kan nak sumbat sekali semua

    biar pening janji baca kahkahkah

    ReplyDelete
  3. kalau kau marah waktu aku cakap kau malas hari tu, aku minta maaf. -,-

    eyh. aku cakap kau hebat. kau sendiri yang berkeras nak mengaku budak malas.

    ReplyDelete
  4. nak marah apanya memang aku malas pun kahkahkah

    kau tak payah sedih-sedih sini
    kau tenang sudah
    muahaha

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. kenapa remove post sendiri aishah oiiii
    kahkahkah

    ReplyDelete
  7. sebab post tu nampak macam tak matang. hekhekhek
    kau lah, bila kala pulak aku bersedih-sedih kat sini. emosi aku dah stabil lah.

    ReplyDelete
  8. abul mmg pemalas, tp aku yg malas sidai baju!!! kahkahkah

    ReplyDelete