dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Saturday, April 12, 2014

radio silence

dalam sebulan ke dua bulan yang lepas
aku ada melakukan satu eksperimen sosial
dan test subjectnya ialah aku sendiri

bertitik tolak dari satu pandangan yang aku karang dekat sticky note aku
aku cuba buat eksperimen tersebut
isi sticky note tersebut ialah

"aku jadi pelik melihat situasi sekarang
seolah olah hidup kita ini memerlukan acknowledgement dari orang yang mana kalau tiada hidup kita akan musnah
sekarang seperti menjadi satu kewajiban untuk mengumumkan seantero dunia akan perasaan kita terhadap sesuatu atau seseorang sama ada positif mahupun negatif
seolah olah kita berbicara, wahai manusia sekaliannya, lihatlah. aku si fulan dan si fulan ini sekian sekian.
kita laungkan perkataan kita di khalayak ramai senantiasa tetapi hanya sekali dua kita sampaikan secara terus
keliru, dengan manusia sekaliankah hubungan kita atau dengan siapa ?"



antara langkah pertama ialah mengelakkan diri membuat status di facebook dan membuang twitter aku terus
kemudiannya instead of wall post aku hantar mesej di inbox
jangan salah faham
ini bukan bermaksud aku menentang kewujudan twitter dan sahabat sahabatnya
cuma ini adalah satu cubaan mengajar aku
mengajar supaya aku berkomunikasi dengan betul
dan boleh jadi aku akan buat semula benda benda ini semula dalam masa terdekat
cumanya risau juga jadi seperti mereka mereka yang semua benda nak cakap
hatta kisah tak tidur, tak mandi dan tak makan nak cerita

bila ada benda benda macam ini kita akan ada satu perasaan mendesak untuk kita tahu perihal orang
orang sekian buat apa, yang sekian buat apa
padahal tak ada benda sangat pun
kita duduk scroll timeline lama lama
duduk gaduh berhujah di medan sosial
orang A mengata orang B
orang B mengata orang A
bosan juga rasanya

yang lagi teruknya, cakap tetapi tak maksudkan pun
sayang kucinglah apalah
rindu tarbiyahlah apalah
tetapi tak buat apa pun
ceit

aku seorang yang agak mementingkan privasi jadi benda benda ini bermain juga di otak aku
aku rasa macam dah mula lari tajuk
haha
baik aku berhenti

point pendek dia ialah
nak bersosial maya ini berpada padalah
kalau terlebih lebih, semua orang menyampah
lagi lagi kalau perempuan jenis buat curahan hati 24 jam
rasa nak tampar sampai retak zygomatic bone dia pun ada
kahkah
tak pun tampar pakai kaki
padu juga
kahkahkah

p/s: beruanglegend dah mati
tetapi kemungkinan untuk respawn itu sentiasa ada
tengoklah macam mana nanti

poyo kan tulisan kali ini ?
aku memang poyo
walaupun hakikatnya aku ini bangang abadi saja
kahkahkah

yang aku lagi lawak bila ada lelaki ini yang duduk marah marah perempuan posing sakan dekat facebook twtter instagram
lepas itu dialah orang pertama pergi follow akaun perempuan yang dia duduk marah itu
woi, what the heck ?
kahkah

kelas aku hari itu kena tear gas
lecturer relax saja nak sambung mengajar
cool gila

2 comments: