dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Tuesday, September 4, 2012

aku yang perasan

jika gegak gempita yang diukur,
pasti musnahlah israel menjadi padang tekukur,
tetapi jika usaha dan kerja yang dihitung,
maka tiada apalah yang ada melainkan tahi hidung,

menjerit jerit aku ke sana kesini,
namun bila pulang ke rumah sendiri,
aku bisu, aku senyap,
aku umpama gagak yang patah sayap,


aku hanya mampu menggauk dan memekak,
namun sampah jualah yang aku merasa enak,


ppphuiii !
untuk aku yang akhlaknya lingkup !



ppphuiii !
untuk aku yang merasa cukup !


ppphuiii !
untuk aku yang hatinya gelap seperti disungkup !

sibuk berbicara perihal taman di dalam hati,
sedangkan hakikatnya hati aku mati !
ppphuiii ! untuk aku sekali lagi !

entah apa yang ditunggu untuk bermula,
malaikat turun bermain harp dan viola ?
bukankah itu, satu kebodohan yang nyata ?

bangkitlah dari tidur yang tapa !
perangilah jahiliyyah yang menerpa !
selesai itu semua,
berfikirlah apa yang kau suka.

abul akmal arif bin anuar
04.09.2012

No comments:

Post a Comment