dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Thursday, June 7, 2012

pengalaman sekolah

Lokasi utama : Sekolah Menengah Kebangsaan Seri Ampangan
Latar masa utama: form 1/form 2 sesi petang

Pada satu hari,
Aku nak balik ke rumah sebab sakit
sebelum rehat lagi Aku dah mula rasa sakit
maka, Aku pun berjumpa cikgu rahman [CR] [ cikgu disiplin sesi petang ]


Aku: cikgu saya sakit kepalalah cikgu. boleh tak saya balik ?
* peluh mengalir di dahi *
* dahi berkerut-kerut *
CR: teruk sangat ke abul ? tak apa cuba duduk dalam bilik disiplin dulu. kalau tak sihat lagi baru balik. CR cuba memujuk
Aku: baik cikgu

Latar masa: semasa rehat
lokasi: bilik disiplin

CR: macam mana abul ? dah ok ke belum ?
Aku: belum lagilah cikgu. saya nak balik rumah boleh tak ?
CR: tak apalah kalau macam itu. cuba call family kamu. suruh datang jemput
Aku: kalau saya balik sendiri tak boleh ke cikgu ? rumah saya dekat sahaja pun
CR: tak boleh. ini prosedur sekolah abul. isi borang ini sekali nanti
Aku: baik cikgu

lokasi: pondok telefon. sebelah bilik guru
latar masa: 5 minit kemudian

Aku: hello assalamualaikum. ayah. tolong ambil mek kejap. nak balik rumahlah. tak berapa sihatlah
Ayah: kau baliklah sendiri. rumah kau bukan jauh pun
Aku: cikgu suruh jemput ayah.  
Ayah: yalah nanti ayah suruh doyi datang jemput
Aku: terima kasih ayah. assalamualaikum

lokasi: kelas Kemahiran Hidup
latar masa: 30-45 minit selepas rehat

Doyi: assalamualaikum cikgu. adik saya mana. nak jemput balik rumah. sakit katanya
* tak nampak sebab terlalu fokus dengan kesakitan *
cikgu jani:  abul, abang kamu datang itu. pergi jumpa dia sana.
Aku: saya balik dulu cikgu
* cikgu jani menganguk *
Aku: lambat sangat kau doyi, aku dah terdesak ini
Doyi:  aku nak datang ini kira oklah. dah jom balik

lokasi: rumah
latar masa: 5 minit kemudian

aku balik, buka pintu rumah dan terus berlari
Ayah: nak pergi mana itu mek ? * muka pelik *
aku tak menjawab
aku teruskan larian
aku buka pintu bilik dan masuk
lepas itu terdengar gelak ketawa dari luar bilik
satu rumah tergelak
Ayah: lahai, kau sakit perut ke mek oiii. sampai nak balik rumah nak menjamban
Aku: terdesak ayah, jamban sekolah buruk sangat
…………THE END……………
p/s: aku tak tahu motif cerita ini kahkahkah
saja nak letak sini. lama sangat dah tak menulis kahkahkah

banyak kali lagi aku balik rumah masa sekolah
nanti-nantilah aku cerita
kahkahkah

12 comments:

  1. aku gelak part ayah kau.
    Ayah: kau baliklah sendiri. rumah kau bukan jauh pun

    rumah dekat macam hape tah, nak jemput jemput. kalau aku jadi doyi, aku biarkan kau dekat sekolah tu. ahahhah

    ReplyDelete
  2. silap komen.xperasan lokasi tu tadi huhu.
    ~untunglaa rumah dekat

    ReplyDelete
  3. salah komen
    lepas itu delete
    tak jujur betul
    kahkahkah

    rumah dekat datang lambat hari hari haha

    pura pura dalam perahu
    kura kura tak tahu

    ReplyDelete