dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Tuesday, September 6, 2011

pengakhiran

pang ! pang ! pang ! pang ! pang ! pang ! 

bunyi tembakan dilepaskan bertalu-talu antara Adlina dan Hasan
semuanya kerana sebiji beg berwarna silver di atas meja makan rumah aku
aku dan ibu hanya memerhati dari belakang

pang ! pang ! pang ! 

beberapa das tembakan Hasan mengenai Adlina namun seperti tiada kesan
"robot agaknya Adlina ini " ujar hatiku

dalam keriuhan itu Adlina pantas berlari dan terus mengambil beg silver tersebut dari atas meja makan itu
setelah digapai beg itu, dia terus menghala ke arah kereta silvernya yang diparking betul-betul di luar rumah kami

pang ! pang ! pang ! pang ! 

Hasan membak beberapa das tepat ke kepala Adlina
Adlina yang tak sempat mengelak terus terjatuh ke dalam longkang dalam gerak perlahan
menjangkakan Adlina sudah tidak bernyawa, aku berlari ke arah Hasan

" Reload pistol itu abangkacak ! " jerit ibuku

" macam ini ke nak reload ? " aku bercakap sambil menarik bahagian atas pistol itu seperti di dalam movie holywood

hanya ada satu sahaja peluru yang tinggal
tiba-tiba  kelibat Adlina keluar dari longkang dan berjalan menuju ke aku
ku lepaskan satu das tembakan tepat ke tulang pipi dia
tetapi hanya berjaya mengalih pipinya ke kanan
aku terpaku dan membatu

Adlina datang mengahampiri aku dan meletakkan pistolnya di dada aku
dan melepaskan satu tembakan daripada pistol 
M-45 MEUSOC kepunyaan dia
dadaku berasap
dalam otakku, pelajaran-pelajaran tentang ilmu medikku mula bergerak pantas 
aku berharap agar peluru itu tersangkut di tulang rusukku atau terbias ke arah lain 
kerana aku tahu, kalau terkena jantung aku, pasti mautlah jawapannya

Adlina dengan muka tidak berperasaannya kembali menghala ke arah kereta silvernya dan terus memandu laju pergi dari rumahku

aku pandang wajah ibuku sambil menangis
air mataku bagaikan hujan lebat yang melanda ketika musim tengkujuh
ibuku turut mengalirkan air mata memandangku
aku pusing badan ku ke arah kiblat dan aku angkat tanganku dengan menggunakan segala kudratku yang tinggal
aku membaca doaku dengan suara yang terketar-ketar
kumulai dengan pujian kepada Allah, dan rasulnya
kemudian aku berdoa agar dosa-dosaku dimaafkan semuanya
bayangan dosa-dosa lampau mula ku lihat satu demi satu
sebelum sempat ku habiskan doaku pandangan aku gelap

.......

mataku kembali cerah
aku sedang duduk di kiri ibu dan Hasan di kanan ibu
di meja yang sama beg silver keluargaku dicuri
aku masih memakai baju yang sama dengan hari aku ditembak itu
sut ketat hitam seperti diver
Hasan dan ibu sudah menukar baju kepada baju yang baru
baju raya tahun ini aku kira
ibu memandang aku dan tersenyum
aku membalas senyuman ibu dengan selebar-lebarnya
kemudian ibu toleh ke kanan tersenyum ke arah Hasan
Hasan membalas kembali senyuman ibu

raya tahun itu, Hasan tertanya-tanya 
kepada siapakah ibuku tersenyum semasa menoleh ke arah kiri

................TAMAT................

p/s: sebenarnya ini mimpi aku semalam, adalah edit-edit sedikit ahhahaa

setakat ini syawal aku masih menarik cuma satulah
tak ada lesen kereta memang mengganggu urusan jalan-jalanlah
tertekan betul aku

jemputlah datang rumah raya ahahaha

2 comments:

  1. err. ape pelik mimpi ko ni?
    siyes mcm mimpi budak kecik lelaki
    tembak tembak bagai. HAHA >.<"

    xperlu nak stress xde lesen
    aku yg ade lesen ni pun, kereta x sentuh :(

    ReplyDelete
  2. sebab peliklah aku tulis
    kalau bosan aku tak tulis ahahha
    pandai-pandai sahaja kau budak kecil lelaki mimpi tembak-tembak
    kami mimpi lagi kompleks lah ahaha

    sebab kau perempuan
    kalau lelaki macam aku senang
    jalanlah kemana-mana asal ada lesen ahahha

    ReplyDelete