dalam peperangan pemikiran, kemenangan bukanlah apabila kau berjaya membuat seseorang percaya apa yang kau percaya dan yakin apa yang kau yakin, tetapi cukuplah dengan dia meragui apa yang dia percaya dan meragui apa yang dia yakini

Friday, June 12, 2015

Cerita Teladan: jarum tudung

masa aku kecil dulu aku kagum dengan mak aku
antara masa yang aku kagum dengan mak aku bila dia pakai tudung
macam mana seorang manusia boleh cucuk jarum masuk dalam kepala
first time aku tengok aku pun cuba nak tiru lepas itu
aku ambil jarum satu lepas itu aku pun cucuk kepala aku
"Adoi!" 
sakit gila
itu tak masuk kepala lagi dah sakit, tetapi mak aku boleh cucuk sampai kepala jarum itu
hebat tak hebat

agak lama juga aku hidup dengan kesimpulan tersebut 
sampailah satu masa aku dapat epiphany 
rupa rupanya jarum itu bukan cucuk masuk kepala, tetapi diserongkan dekat kain
BOOM!
*mindblown*
padanlah relax saja mak aku cucuk jarum
rupanya aku yang bangang 
hahaha

kadang-kadang dengan ilmu yang kita ada pada satu satu masa menyebabkan kita keluarkan satu kesimpulan yang kita ingat betul tetapi salah
tetapi dengan ilmu kita masa itu, itulah kesimpulan yang paling logik dekat otak kita
we are not All-Knowing being
kita ini makhluk yang badul saja sebenarnya
dengan kedegilan dan kesombongan kita tidak akan mampu lari daripada penjara kejahilan yang kita cipta sendiri
hanya dengan ilmu yang benar yang akan menyampaikan kita kepada kesimpulan yang benar

one observes only things which are already on the mind for the eyes cannot see what the brain doesn't knows

mudah saja sebenarnya minda ini ditipu oleh pancainderanya sendiri
penglihatan, pendengaran
sebab itu ramai orang selalu tertipu dan kena tipu

No comments:

Post a Comment